فایل GIF یکی از فرمت های گرافیکی رایج در دنیای دیجیتال  و تکنولوژی می باشند. این فایل های تصویری  که می توانند تا ۲۵۶ رنگ مجزا داشته باشند از لحاظ پخش تصاویر متحرک و یا متن بسیار شبیه فایل های ویدئویی می باشند ، که البته از نظر پخش راحت تر از فایل های ویدئویی می باشند.

ابزار های زیادی به صورت آنلاین  و یا نرم افزار وجود دارد که با استفاده از آن می توانید فایل GIF بسازید همچنین افراد حرفه ای و متخصص نیز میتوانید از برنامه Photoshop یا Gimp استفاده کنند که بستگی به خلاقیت و مهارت فردی بالا شما دارد ، ما در این آموزش چند راه آسان برای ساخت فایل GIF برای افردا مبتدی  در تلفن های هشومند و کامپیوتر های خانگی را آموزش خواهیم داد که با استفاده از این آموزش ها میتوانیید به صورت خیلی راحت و آسان تصاویر و ویدئو های خود را به فایل های GIF تبدیل کرده و از آن های استفاده مختلفی بکنید.

استفاده از برنامه تلگرام

همانطور که میدانید فایل های GIF اکثرا در پیام رسان تلگرام به صورت گسترده استفاده دارند ، و همچنین  این اپلیکیشن راه سادی را به وجود آورده تا کاربران اون به راحتی بتوانند تصاویر و ویدئو را تبدیل به GIF کنند ، برای این کار شما باید مراحل زیر را دنبال کنید.
۱- در محلی که میخواهید این فایل را بفرستید  گیره ارسال فایل را انتخاب کنید و سپس به قسمت گالری (Gallery) رفته و فیلم مورد نظر را که میخواهید به فایل GIF تبدیل شود انتخاب کنید.

۲- قبل از ارسال ویدئو آیکون بلند گو را انتخاب کنید که به حالت بی صدا در بیایید ، در این صورت ویدئو شما به یک فایل GIF تبدیل می شود.
۳- با استفاده از گزینه Send فایل را ارسال کنید.

استفاده از سایت gifmaker 
یکی دیگه از روش های پرکاربرد برای ساخت فایل GIF که به صورت آنلاین انجام میشود و برای افراد مبتدی بسیار آسان است استفاده از سایت gifmaker  می باشد برای این کار :
۱- وارد وبسایت gifmaker.me بشوید.
۲- با کلیک بر روی گزینه Upload عکس یا فیلم مورد نظر خود رو بر روی سایت آپلود کنید.
۳- از بخش Control Panel سایت ، تنظیمات مربوط به فایل GIF را مانند سایز و سرعت و ... انجام دهید.
۴- بر روی گزینه Create GIF Animation کلیک کنید.
۵- حالا در پایین صفحه بر روی گزینه Download The GIF کلیک کنید تا فایل بر روی سیستم شما دریافت بشود.

استفاده از ربات  در تلگرام

یکی از ربات های که در این زمینه برای پیام رسان تلگرام ساخته شده ربات gify bot میباشد، برای استفاده از این ربات :
۱- برای وارد شدن به این ربات از آیدی @gifybot استفاده کنید و یا از طریق این لینک وارد شوید.
۲- دستور /start رو ارسال کنید.
۳- دکمه تبدیل فیلم به گیف را انتخاب کنید.
۴- فیلم خود را برای ربات ارسال کنید و منتظر تبدیل شدن آن به فایل GIF باشید.